Meny
  24 april, 2017
Daniel Wilén
Inte världens bästa projektledare, men desto vassare som copywriter och strateg – möt Helikopters Daniel Wilén.
Vad jobbar du med?
– Varumärkesstrateg och Finemangsminister.
Hur kommer det sig att du hamnade i kommunikationsbranschen?
– Såg en annons som verkligen talade till hjärtat. Helikopter sökte projektledare. Jag fick jobbet, visade mig vara en tämligen värdelös projektledare, men en desto mer kompetent strateg och kreatör. Efter copywriting på Berghs förälskade jag mig i branschen fullkomligt.
Hur föddes intresset för ditt yrke?
– Har alltid varit en kreativ själ och är uppvuxen i en musikerfamilj som dessutom drev reklambyrå i Skellefteå – ett av kontoren inom Partners en gång i tiden.

Vilket råd skulle du ge till någon som vill jobba med samma sak som dig?
– Var nyfiken. Läs på Berghs. Ta rygg på en senior person inom yrket. Inse att om du vill så kan du. Det krävs ingen formell universitetsexamen för att jobba med det jag gör. Men om man inte har det krävs givetvis ett enormt engagemang och en gedigen erfarenhet av affärer, varumärken, kommunikation och psykologi. Den nyfikne kan läsa sig till och arbeta sig till precis rätt kompetensprofil. Börja idag!

Vad har du gjort innan du började på Helikopter?
– Drivit Dressmann och Carlingsbutiker i Sverige och Norge i unga år. Varit med och etablerat friskolor. Arbetat som key account inom processindustrin. Verksamhetsansvar inom utbildning, hotell- konferens och skolverksamhet.
Vilket är ditt bästa Helikopterminne?
– Oj, det är nog många som ligger i samma nivå. Beskedet att vi vunnit upphandlingen för att göra Jordbruksverkets nya grafiska profil kändes overkligt och är ett kärt minne som innebar början på en väldigt spännande resa som pågår än idag.
Berätta om något särskilt inspirerande case du varit inblandad i!
– Workshop med 140 försäkringsmäklare under Kick-off i Kroatien. Ett spännande, pågående värdegrundsarbete för Säkra som inneburit stora förändringar inom deras organisation och ett ordentligt uppvaknande för både oss på Helikopter och Säkra kring vilken effekt ett gediget arbete med värdegrund och varumärke kan ha på både organisationen och affärer.