Meny
  16 september, 2016
Helikopter Brand Design nominerade i Svenska Publishingpriset

Tillsammans med Destination Piteå har Helikopter Brand Design nominerats till Svenska Publishingpriset 2016 för sommarens besöksguide i kategorin Print: besöksguider.

 

Svenska Publishingpriset är en fristående jurybedömd tävling för kommunikation där helheten bedöms. Bedömningskriterierna utgår från att det krävs mer än god design för att ett budskap ska gå fram. De fem nominerade bidragen i kategorin ”Besöksguider” bedöms utifrån en rad kriterier inom design, text, tryck och papper samt foton och övrig grafik till ett helhetsintryck.

 

– Det känns jätteroligt att få ett kvitto på att vi tillsammans med Destination Piteå och Swedish Lapland gjort ett bra jobb i att paketera vad destinationen har att erbjuda, kommenterar Therese Sidevärn, AD/strateg på Helikopter Brand Design nomineringen.

 

Arbetet med besöksguiden har redan från planeringsstadiet varit ett nära samarbetet med uppdragsgivaren Destination Piteå.

 

– Hela vårt uppdrag går ut på att skapa förutsättningar för Piteås turismföretag att göra bättre affärer och skapa synlighet för destinationen. Vi har lagt ner mycket arbete på att utifrån våra målgruppers drivkrafter lyfta fram destinationen på bästa sätt i vår besöksguide, och då är det självklart extra roligt att någon uppmärksammar arbetet, säger Katarina Johansson, Turistbyråansvarig på Piteå Kommun.

 

Piteås besöksguide är en del av en övergripande strategi för regionens besöksguider som genom ett enhetligt designkoncept gör det lättare för besökaren att förstå hela Swedish Laplands erbjudande.

 

– Vi har arbetat fokuserat under flera år med större samverkan över destinationen för att skapa mer effekt i destinationsarbetet både på regional och lokal nivå med en tydlig målsättning att fördubbla omsättningen i regionens turismföretag. Mycket sker bakom kulisserna, men våra destinationsguider är ett högst synligt resultat av det arbetet – och från och med denna vinter jobbar alla lokala destinationer med denna modell, säger Erica Mattsson, VD Swedish Lapland Visitors Board.

 

– Jag har varit med från början och tagit fram konceptet för Swedish Laplands besöksguider i egenskap av kommunikationsansvarig på Swedish Lapland Visitors Board, och sedan haft förmånen att fortsätta arbeta med utvecklingen i min roll som kreatör på Helikopter Brand Design. Och det är fantastiskt roligt att arbeta med olika destinationer och hela tiden låta designkonceptet få en organisk utveckling utifrån de behov som dyker upp under processen, avslutar Therese Sidevärn.

 

Årets vinnare tillkännages på prisutdelningen i Stockholm den 14:e oktober på Svenska Publishingprisets gala som leds av Alexandra Pascalidou.