Meny
  4 september, 2017
Helikopter Brand Design nominerat till Svenska Designpriset

Helikopter Brand Design är ännu en gång nominerat till Svenska Designpriset, en av Sveriges tyngsta designtävlingar. Nyligen offentliggjordes årets nomineringar och det stod klart att Helikopter är nominerat i två kategorier – grafisk identitet och grafisk identitet hantverk.

Det bidrag som blivit nominerat i båda kategorierna är KUST Hotell och Spa som ägs av Skoogs-koncernen. Det handlar om logo och visuell identitet för det nya designhotellet i Piteå som invigdes för drygt ett år sedan. Förutom de vanliga enheterna har det i det här fallet även utvecklats speciella symboler och siffror, helt unika för hotellet.

– För oss är det ett kvitto på att vår inkluderande arbetsprocess fungerar som grund för ett gott resultat, säger vd Mats Långström. Det handlar i det här fallet om ett riktigt teamwork med framförallt ägarna familjen Skoog, hotellets ledning och arkitekter.

Design i allt som görs

Jag ser dessa nomineringar som ett bevis på det grundliga arbete som vi har gjort för att tänka och leverera värdeskapande design i allt vi gör, säger Omid Massali, creative director på Helikopter Brand Design.

Helikopter Brand Design har tidigare år nominerats ett antal gånger till Svenska Designpriset.

- Den här gången siktar vi på att nå ända fram. Nästa vecka kan allmänheten vara med och rösta på vilka bidrag som de vill se som vinnare och vi hoppas på stort stöd, säger vd Mats Långström.

Ytterligare nomineringar

Helikopter har kontor i Piteå, Luleå, Skellefteå och Falun och har nyligen fått ytterligare två nomineringar. Det handlar om Svenska Publishingpriset där Moraknivs webb är nominerat i klassen webbplatser/e-handelssajter samt som samarbetspartner till Swedish Lapland Visitors Board i webbkategorin Informationssajter individ.

-Vi är mycket glada över att på det här sättet få bekräftelse på att vi mäter oss med landets bästa inom design, säger Mats.