Meny
  18 november, 2016
”När 90-talet och punkdrömmarna tog slut blev det naturligt att göra jobb av hobby”

Intresset för form och design kom genom musiken för Jon Erik Ragnar Lindkvist – i dag jobbar han som Art Director på Helikopter Brand Design. Dessutom har han en minst sagt risig hemlig talang.

Hur kommer det sig att du hamnade i kommunikationsbranschen?
När 90-talet och punkdrömmarna tog slut blev det naturligt att göra jobb av hobby och utbildningen »Multimediedesign« blev inkörsporten till transformationen därefter följde många år av slitsamma praktikplatser, projektanställningar och egenföretagande innan jag började beta av byråer för att finna min rätta plats.
Hur föddes intresset för ditt yrke?
Mitt intresse för design och form kom med musiken. När 80-talet övergick till 90-tal upptäckte jag Peter Saville tack vare Joy Division och via det allt som Factory Records gav ut, både musik men framförallt det musiken var förpackad i. Generellt fanns ett starkt intresse för estetik i de flesta avseenden i den stora umgängeskretsen av människor som i början av 90-talet utgjorde Skellefteås indiescen och det präglade mig till den jag är idag.
Vilket råd skulle du ge till någon som vill jobba med samma sak som dig?
Var aldrig nöjd. Ge upp men börja om igen. Var självkritisk och lyhörd, både inåt och utåt. Viktigt också att poängtera att allt inte är för alla.
Vad har du gjort innan du började på Helikopter?
Grundskola. Högskola. Värnplikt. Skivbolag. Skivaffär. Rockklubb. Museum. Fritidsledare. Drivit egen byrå. Vaktmästare. Industriarbetare. Jobbat på 2,5 andra kommunikationsbyråer innan Helikopter Brand Design.
Vad inspirerar dig?
– Utveckling, i alla stadier, på alla plan. Idealism. Fritt tänkande. Integritet.
Berätta om något särskilt inspirerande case du varit inblandad i!
– Just nu inspirerar det omfattande arbetet med den gemensamma värdegrunden för Helikopter Brand Design som vi håller på att mappa upp och lägga en fungerande strategi för. Arbetet med designkonceptet för KUST tillsammans med Omid Massali var kreativt. Generellt är det alltid nästa projekt som är intressant.
Vilken är den galnaste arbetsdag du varit med om?
– Alla de arbetsdagar där väldigt varierat och mycket arbete komprimeras in på en väldigt lång arbetsdag. Börjar med workshop, idéskapande, koncept, design, kontinuerliga avstämningar och utförande för att med kniven mot strupen färdigställa vinnande pitch och därefter sitta och titta i realtid då filerna laddas upp mot kunden och just när det är på väg att ha laddat klart dyker internetuppkoppling…
Beskriv din perfekta lunch!
– Vegetarisk hemlagad mat hemma med fru och dotter. Fördelen med att bo 5 minuters gångväg från jobbet är den mest vardagsperfekta. Risotto och vin på Shoreditch House when in London.
Har du någon hemlig talang?
Jag kan koka 1 minuts-ris på 58 sekunder.