Meny

DÄR MÄNNISKOR ÄLSKAR DALARNA

UPPLEV DALAKRAFTEN

Historien om den mytiska dalakraften förenar alla som har en relation till Dalarna. Men varifrån kommer den egentligen? 2017 års sommarkampanj för Dalakraft blev en videoserie där Hannah letade efter dalakraftens ursprung och fick uppleva många äventyr på vägen. Resan engagerade fler än 1000 personer, så nog är det något särskilt med Dalarna.

Kund

Dalakraft

Kategori

Strategisk och operativ kommunikationspartner

Kontor

Falun

BAKGRUND

En röd tråd i vårt samarbete med Dalakraft har varit att bygga lojalitet hos målgruppen genom att jobba med emotionella argument. Som grund för den här kampanjen finns historien om den mytiska kraft som förenar alla med en relation till Dalarna – dalakraften.

UDK_moln_grafik
UTMANING

Utmaningen var att ta en ny position för varumärket och att med hjälp av dalakraften som förenande faktor göra Dalakraft till det självklara valet för alla som älskar Dalarna. Målsättningen var framför allt att skapa engagemang socialt. Att få människor i Dalarna att dela med sig av sin kärlek till länet och sin dalakraft.

kollage_upplevdalakraften3
LÖSNING

Vår reporter Hannah gav sig ut i sommardalarna på en nio avsnitt lång videoserie i jakten på den mytomspunna dalakraften. Hon träffade föreningar, företagare, eldsjälar och vanligt folk och intervjuade dem, testade aktiviteter och upptäckte smultronställen. Med hjälp av tittarnas tips sattes resrutten och tack vare ett skojigt innehåll från intressanta platser uppmärksammades filmerna friskt på sociala medier.

iphone_mockup_UDK
udk_mobilsite_mockup
Bil_grafik
RESULTAT

I serien uppmanades tittarna att komma med tips på resmål, vilket resulterade i över 1000 tips. 193 000 personer interagerade aktivt med kampanjen och Dalakrafts Facebooksida fick 8,1% fler följare under kampanjperioden. Tydliga tecken på engagemang!

bil_overgang
Dela