Meny
  6 oktober, 2016
Så skapar du en enkel innehållsstrategi

Helikopter Brand Designs digitala strateg Hanna Johansson tipsar om hur du sätter en vinnande strategi för ditt innehåll med extra fokus på video.

 

Gulliga katter, sminktips och gamars i all ära, men Youtube är mer än så. Det är den näst största sökmotorn, samt en stor informationsbank, både för underhållning och ”how to”-guider. Eftersom Youtube-innehåll även syns på Google (som äger Youtube) har ett Youtube-klipp en större och bredare räckvidd än bara de vana användarna.

 

Grunden i tankesättet är titta på sitt innehåll utifrån tre perspektiv: hygien content, hub content och hero content. Och detta går att applicera på allt innehåll, inte bara video.

 

 

Hero content
Hero-content är påkostade reklamfilmer, de som man har en önskan om att de ska bli virala och skapa WOM (word-of-mouth). Den gör man i samband med en stor produktlansering, eller ett event, och det är dessa reklamfilmer du ser på TV. Filmerna riktas ofta till en bred målgrupp, ska tilltala många och görs inte lika ofta som de andra kategorierna.

 

→ det här är inte lätt, hur gör du dina reklamfilmer i dag? finns det något som skapar intresse så pass att människor skulle vilja dela den med andra människor, och den blir viral?

 

 


Hub content

Videoklipp som är riktade till en specifik målgrupp och som lyfter en USP eller ett intresse som är extra intressant för den målgruppen. Ofta ser man dessa som löpande följetånger, eller en djupdykning i ett tema i ett antal episoder.

 

→ vilka olika målgrupper har du? vad har de för olika intresseområden eller USP:ar som är viktiga för dem? vad skulle du kunna göra for djupdykningar mot dina olika målgrupper?

 

 

Hygien content

Youtube har blivit en informationskälla för den händige som söker kunskap om hur man oljar in en altan, hur man byter oljefilter på bilen eller hur man löser ett problem med datorn. Till skillnad från de två tidigare kategorierna är den här typen av videoinnehåll mer på uppsökande av användaren, snarare pull än push. Det innehållet brukar kallas för hygien-content, innehåll som är en hygienfaktor i att det förklarar hur din produkt ska användas. Det här innehållet kan man publicera mer av, och oftare, för att besvara vanliga frågor från kunder, och hålla sina nuvarande och potentiella kunder uppdaterade om exempelvis produktförändringar.

 

→ tänk igenom vilka frågor dina kunder kan ha som kan besvaras med hjälp av film? hur formulerar de sin sökfråga, vilka sökord är intressanta? det går också att få fram statistik på sökvolymer på olika sökord på Youtube (precis som för Google)

 

Och till sist, en liten hemläxa! Vilken av de tre kategorierna tror ni att den här artikeln är? Maila mig gärna ert svar och motivering till hanna.johansson@helikopter.nu.

 

 

Hanna Johansson

Digital strateg och projektledare

hanna.johansson@helikopter.nu