Meny
  26 oktober, 2016
Sex anledningar att annonsera på Youtube

Rådet från Helikopter Brand Designs digitala strateg Hanna Johansson är att alltid komplettera med Youtube till din ordinarie TV-kampanj.

 

Annonseringsmöjligheterna som finns ger Youtube många fördelar gentemot traditionell TV-reklam. Det behöver inte nödvändigtvis ersätta den traditionella reklamfilmen, men som komplement är den ovärderlig. Här är sex anledningar till varför:

 

1. Du kan skräddarsy din målgrupp. Med traditionell TV-annonsering kan du i bästa fall välja olika TV-program, och på så sätt hoppas nå rätt målgrupp. Du måste också bestämma dig för vilken kanal du vill gå i, eller köpa reklam i alla kanaler, vilket kan bli kostsamt. Youtube däremot tillåter dig att välja mer precist vilken målgrupp du vill nå och tillåter dig att fokusera din budget på rätt personer. Du kan segmentera din målgrupp utifrån deras intressen, kön, ålder, eller beroende på vilket ämne eller sökord de söker på, så att ditt filmklipp hamnar i rätt kontext. Här går det också att jobba med retargeting (mot personer som besökt din webbplats eller köpt din produkt) eller till och med nå personer med köpavsikt.

 

2. Du betalar bara för de som verkligen är intresserade. Med Youtubes Trueview format betalar du bara när en användare sett minst 30 sekunder av ditt klipp, och betalar alltså inte för de som väjer att klicka bort det. Om någon ser 25 sekunder och sedan klickar bort klippet, så betalar du inte för det, men har ändå fått 25 sekunder varumärkesinteraktion, och har hunnit få fram ganska mycket. Det gör att bara du bara betalar för de som är verkligt intresserade och det blir en väldigt kostnadseffektiv annonsering (ofta under 1 kr per visning!)

 

3. Youtube-användarna kommer ägna hela sin uppmärksamhet åt ditt klipp. Youtube-användarna är mer aktiva i sitt tittande, och ägnar hela sin uppmärksamhet till Youtube, till skillnad från TV-tittaren, som ofta har mobilen i handen, pratar med varandra, eller hämtar kaffe i reklampausen. Om Youtube-användaren inte är intresserad av ditt klipp så klickar hen bort reklamen, och du slipper betala för oengagerad publik.

 

4. Du kan analysera effekten av din investering. TV-reklam har alltid varit svårt att mäta, hur ska man kunna veta hur många som faktiskt såg din filmsnutt, och hur vet man om de faktiskt påverkades av den, och besökte hemsidan eller gjorde ett köp till följd av reklamen? Men på Youtube vet du hur länge varje person såg klippet. Du vet om och när de klickade sig vidare till din hemsida. Du vet vad de gjorde sen, om de köpte en produkt eller kontaktade dig. Att kunna veta vad en investering ger är en trygghet.

 

5. Du kan optimera din kampanj i realtid. Du kan pausa när du vill, justera målgruppen, göra om filmklippet, öka eller minska budgeten. En flexibilitet som du inte kan nå genom TV, där du lägger in alla pengar i en beställning, och sen håller tummarna att det var rätt beslut.

 

6. Du kan börja testa med en liten budget. Med TV-reklam ska det ofta till en ganska stor annonseringsbudget för att nå ut och få effekt, men med Youtube kan du mäta och få resultat av en liten budget, och behöver inte kasta alla pengar i en säck direkt.

 

 

Hanna Johansson

Digital strateg och projektledare

hanna.johansson@helikopter.nu