Meny
  27 februari, 2017
Swedishlapland.com på Internetworld Top100

Swedish Lapland Visitors Board jobbar med besöksnäring i Norrbotten och delar av Västerbotten. Helikopter har samarbetat med organisationen under många år och vi fick i slutet på förra veckan den glada nyheten att webbplatsen swedishlapland.com hamnat på Internetworlds Top100-lista i kategorin Turism!

Webbplatsen riktar sig till Swedish Laplands utpekade målgrupp ”Den globala resenären”, en målgrupp utvecklad i samarbete med hela Sveriges besöksnäring och bygger på spännande, inspirerande och intressant innehåll som ska locka fler besökare till regionens många entreprenörer och anläggningar.

 

- Det känns verkligen roligt att få ta plats på listan i sällskap med de övriga, det är en stor utmaning att designa en webbplats för en så stor region och ändå få fram en bild av platsen som inte är för spretig och otydlig. Vi valde därför tidigt i processen att jobba med stories, längre artiklar och innehåll som får ta plats, och att samla innehåll i tematiska kategorier. Webbplatsen ska inte heller konkurrera med anläggningarnas egna webbplatser, utan fungera väl som en inkastare och en inspiration för att användarna ska leta sig vidare och i slutändan boka sin resa. Vi ville också ge innehållsskaparna egna profiler och eget utrymme, alla fotografer och skribenter på webbplatsen får sin egen landningssida där man kan hitta allt innehåll som de skapat, det gör det också enkelt för användarna att följa sina favorit-skribenter. Säger Lars Huring, digital strateg

 

Swedishlapland.com är ett samarbete mellan Helikopter, In The Cold och Swedish Lapland Visitors Board. Helikopters Lars Huring har ansvarat för design, innehållsstruktur och UX och In The Cold har utvecklat tekniken.